In groep 3 werken wij met de methode Veilig leren lezen. Samen met 'Zoem de Bij' leren we alle letters en leren we lezen. Zoem gaat met de kinderen door middel van een filmpje op zoek naar de nieuw geleerde letter. Zo kijken de kinderen goed om zich heen om woorden te zoeken en te ontdekken waarin ze de nieuw geleerde letter herkennen of horen.
Elke nieuwe Kern starten we met een verhaal van opa en Kim. De verhalen beginnen met opa, die met zijn verzinselpet, gekke en leuke verhalen aan Kim verteld.
Naast de methode 'Veilig leren lezen' leren we de letters schrijven met de methode Pennenstreken. Deze methode sluit precies aan bij Veilig leren lezen. Zo gaan we de letters op de dag dat we ze leren ook meteen leren schrijven.
Na 6 Kernen te hebben afgerond kennen we alle letters en vieren we ons letterfeest met elkaar. De klas wordt versierd, we dansen en zingen en we hebben lekkernijen met letters en drinken. Op deze dag hebben we ook een diploma-uitreiking voor alle leerlingen: het Letterdiploma.
In de klas maken we gebruik van chromebooks om extra te oefenen. Op de chromebooks mogen de kinderen samen met 'Zoem de bij' allerlei leerzame spellen doen. Zo oefenen ze met de letters, spelling en woordenschat. Als we bijna alle letters kennen, oefenen we met het programma 'Leesturbo goed en vlot lezen'.
We maken ook veel gebruik van de spellen die bij de methode 'Veilig leren lezen' horen. Om ook met andere spellen te oefenen, kiezen de kinderen regelmatig uit de kieskast. Zodoende oefenen we tijdens het spelen van deze spellen ook weer spelenderwijs de geleerde letters en woorden.
Bij de rekenlessen komt vooral het tellen en herkennen van getallen aan bod. Eerst de getallen tot 10, daarna tot 20 en aan het einde van groep 3 worden de getallen tot 100 aangeboden. Daarnaast leren we het splitsen van getallen en het optellen en aftrekken tot en met 20. We maken gebruik van verschillende materialen om te oefenen zoals de getallenlijn, blokjes, een rekenrek en de kralenketting.
Wekelijks besteden we in de klas ook tijd aan een rekencircuit. De kinderen gaan dan in groepjes verschillende opdrachten doen op rekengebied met als doel het automatiseren te oefenen.
De kinderen leren zelfstandig te werken door gebruik te maken van een planbord in de klas. Hierop kunnen de kinderen zien welk werk er gemaakt moet worden en weten ze wat ze kunnen gaan doen als ze klaar zijn met een bepaalde opdracht. Ook werken we met aandachtsblokjes. Hierover hebben we met elkaar afspraken gemaakt en leren de kinderen o.a. omgaan met uitgestelde aandacht en samenwerken.
Om de doorgaande lijn tussen groep 2 en 3 te bevorderen organiseren we regelmatig een circuit met deze twee groepen. In het begin van het schooljaar gaat groep 3 spelen bij groep 2 in de hoeken. Naast het harde werken, wat in groep 3 natuurlijk een hele verandering is, is dit voor veel kinderen nog wel erg fijn. Vervolgens gaan we een periode afwisselend spelen in de hoeken en de andere week werken aan doelgerichte activiteiten. In de laatste periode voor de zomervakantie bestaat het circuit volledig uit doelgerichte opdrachten.
De bibliotheek is gevestigd in hetzelfde gebouw als onze school en daarom gaan we wekelijks nieuwe boeken halen. Spannende, grappige en leuk prentenboeken om heerlijk te bekijken. Zodra we iets meer letters goed kennen en al zinnetjes kunnen lezen, nemen we natuurlijk ook boeken mee die we kunnen lezen!
Hardenberg 8
9684 AM, Finsterwolde
Telefoon: 0597 33 15 70
kcbouwsteen@sooog.nl